Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Konstnären Carolina Falkholt har målat det omdebatterade snippkonstverket mittemellan Nordstan och Operan. Bild: Meli Petersson Ellafi
Konstnären Carolina Falkholt har målat det omdebatterade snippkonstverket mittemellan Nordstan och Operan. Bild: Meli Petersson Ellafi

Snippsnusk kan aldrig vara konst

Det ska varken visas på allmän plats eller betecknas som konst, skriver Magnus Rönnmark.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

En stor målning som vi i Göteborg, i det offentliga rummet, kan se se visar detta: fötter, ben, rumpa och ett könsorgan. Inte ett ansikte. Inget som visar en känsla, en attityd eller ett skeende. Bara en kvinna som ett tyst och passivt könsobjekt. För oss som har en annan syn på kvinnor och alla människor blir detta kränkande.

I alla tider har kvinnor visats nakna i konsten, men de har haft ansiktsuttryck som givit dem en plats i livet. Till skillnad från snippmålningen kan de ge ett intressant budskap eller skönhet, helt enkelt.

LÄS MER: Carolina Falkholts snippkonst vid Operan saboterad

Snippsnusk har visserligen alltid förekommit i omogna miljöer på toaletter i militärförläggningar och pojkskolor. Det är också kränkande, men det visas inte stort på allmän plats och betecknas inte som konst.

Nu var det en kvinna som målat snippverket. Det gör ju inte bilden bättre, men det tystar kanske kritiken. Varför då? En manlig konstnär bör ta avstånd från ett sådant måleri. Det bör en kvinnlig också.

Magnus Rönnmark

LÄS MER: Snippiehippies grundare: ”Vill inte ses som en snuskgubbe”

LÄS MER: Carolina Falkholt har målat ett snippkonstverk vid Operan