Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Fler turer körs med bara en vagn, när färre spårvagnar är tillgängliga, skriver Alice Roman Dadisho. Bild: Petter Trens
Fler turer körs med bara en vagn, när färre spårvagnar är tillgängliga, skriver Alice Roman Dadisho. Bild: Petter Trens

Snart blir spårvagnstrafiken bättre

De nya spårvagnarna som har plats för betydligt fler ombord kommer bli ett stort lyft, skriver Alice Roman Dadisho, Västtrafik.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik

14/11 Göteborg måste kräva ansvar för spårvagnsfiaskot

Planen sedan länge är att spårvagnsmodellen M28 ska ersättas av nyare. Men på grund av att resandet ökat så kraftigt de senaste tio åren, samt att det funnits problem att få ut M32 i trafik i tillräcklig omfattning, har de fått fortsätta köra. Problemet med rostangrepp upptäcktes i samband med att man tog de första M28:orna ur bruk.

På grund av tillgången till färre spårvagnar behöver fler turer köra med en vagn under en period. Vi gör allt vi kan för att våra resenärer ska påverkas så lite som möjligt. Samtidigt ökar vi leveranstakten av nya spårvagnar, modell M33. Från november levereras två spårvagnar per månad.

LÄS MER: Nästan alla spårvagnsmodeller måste skrotas snart

Bakgrunden till de trasiga destinationsskyltarna och varför dessa tagit tid att reparera handlar om att leverantören gått i konkurs, vilket skapat brist på reservdelar. Upphandlingen av ny leverantör har dragit ut på tiden på grund av överklagan, samtidigt som man beslutat att gå över till digital teknik. Vi har nu provmonterat de nya skyltarna på två spårvagnar som går ute i trafik. Under nästa år kommer vi löpande att installera de nya skyltarna och strävar efter att vara klara nästa höst.

Vi tror att de nya spårvagnarna som har plats för betydligt fler ombord kommer bli ett stort lyft för spårvagnstrafiken och att de kan vara med oss i många år framöver.

Alice Roman Dadisho, Västtrafik

LÄS MER: Klart för spårvägstunnel till Lindholmen

LÄS MER: Västtrafik tar bort återbäringen – lanserar ny Flexbiljett