Replik
4/4 Byt ut långsamma spårvagnslinjer mot fler bussar
Jakob Olsson pläderar att det ska bli fler bussar och mindre spårvagnslinjer. Skälet är hastighetsnedsänkningarna. Men det går inte särskilt snabbt med bussarna i centrum heller. De har ju samma hållplatslägen som spårvagnarna på flera ställen.
Han tänker sig spårväg till fyra destinationer. Är det inte kaos nu, kommer det att bli det med hans förslag. En spårvagn rymmer betydligt fler passagerare än en buss. Hur har han tänkt sig framtiden vid Hjalmar Brantingsplatsen med all den busstrafik som är där i dag? Hur har han tänkt sig vid Järntorget och Sahlgrenska? På båda ställen går flera spårvagnslinjer och busslinjer.
Han påpekar att spårburna fordon inte hör hemma i gaturummet. Vad är det som säger det? I Chur i Schweiz går en tåglinje i gaturummet. Det går spårvagnar i flera tyska städer.
Han nämner också att det skulle bli mindre kollisioner med bilar och säkrare miljö för oskyddade trafikanter, men om man cyklar eller gå så får man faktiskt se upp. Det finns dels ljudsignaler och vid Brunnsparken och Centralstation är det stängsel. Spårvägen har framtiden framför sig så smutskasta inte den är du snäll!
Christer Wilhelmsson
LÄS OCKSÅ: Så påverkas trafiken under påskhelgen
LÄS OCKSÅ: Alternativen till buss 58 stärker kollektivtrafiken
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.