Vi lever i en tid där fasad och ytlighet är viktigare än innehållet. En tid där varumärket är det absolut viktigaste som finns för ett företag. En tid där man jagar likes, delningar och hjärtan på sociala medier. Göteborgs stad vill förstås inte vara sämre. De, likt andra kommuner i landet, värnar hårt om sitt eget varumärke. Det är viktigt att Göteborg är en attraktiv arbetsplats och stad. Så pass viktigt att man nu lägger ner åtskilliga miljoner för att framställa staden som en attraktiv, levande, fantastisk och stimulerande arbetsplats.
Om Göteborg stad verkligen vill förbättra varumärket och locka till sig fler medarbetare kan de börja med att lägga pengarna på den faktiska verksamheten - inte på konsultföretag!
Jag är lärare i grundskolan och arbetar på Vättleskolan i Angered. Nyligen blev jag och ett gäng andra lärare tillfrågade om vi ville ställa upp på en reklamfilm där vi förväntas berätta om hur givande och kul det är att arbeta som lärare i en av stadens skolor samt vilka visioner vi har för framtiden. Tyvärr kommer jag inte att ställa upp.
Jag tycker att det är beklämmande och smaklöst att man skär ner på skolans (och välfärdens!) budget och sedan lägger en massa pengar på att hyra in en PR-byrå som ska påtala hur fantastiskt det är att arbeta för staden. Det är ett ansvarslöst slöseri med skattepengar och ett hån mot alla oss som arbetar, kämpar och sliter i skolans värld.
Om Göteborg stad verkligen vill förbättra varumärket och locka till sig fler medarbetare kan de börja med att lägga pengarna på den faktiska verksamheten - inte på konsultföretag!
HP Tran
lärare på Vättleskolan