Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Sluta experimentera med våra barn!

Skolan har under decennier fungerat som en lekstuga för klåfingriga politiker och pedagoger, menar insändarskribenten.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Är det rimligt att nästan 15 procent av de elever som går ut nian i Sverige inte kommer in på gymnasiet? Inom EU är motsvarande siffra 4 procent.

Är det rimligt att Sverige ligger i botten, på 39:e plats av 44, när det gäller andelen med psykisk ohälsa hos 15-åringar? Danmark ligger på 6:e, Norge på 10:e och Finland på 14:e plats.

Är det rimligt att bara 0,6 procent av eleversättningen 2020 gick till läromedel? Motsvarande siffra var 1980 1,5 procent.

Är det rimligt att ha så godtyckliga betygskriterier att både barn och föräldrar har svårt att förstå?

Är det rimligt att det gigantiska experimentet med digitalisering av den svenska skolan får fortsätta, trots att forskning på området visar att läsförståelsen blir sämre?

Den svenska skolan har under decennier fungerat som en lekstuga för klåfingriga politiker och pedagoger. Förändringar har genomförts utan någon som helst evidens. Länge ansågs inom pedagogiken att evidensbaserad forskning inte lämpade sig i skolans värld.

I dessa valtider framställs det ofta som om friskolorna är den svenska skolans största problem. Ingen hade varit gladare än jag om det hade varit så enkelt. Tyvärr är problemen mycket större än så. Efter att ha arbetat länge som universitetslärare kan jag bara konstatera att om jag hade behandlat mina studenter, som den svenska skolan behandlar sina elever, hade det blivit ett ramaskri.

Universitetslektor