Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Bild: FREDRIK SANDBERG / TT

Slut på slit och släng

Vi konsumenter måste se till att oftare fråga efter en produkts livslängd och mindre ofta falla för nya modeller, skriver Ingela Björck.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

'Det blir allt mer tydligt att vi för att skona planeten inte kan fortsätta med vårt tidigare slit- och slängsamhälle. Ändå finns det företag som medvetet tillverkar saker som inte håller: de bygger in ett ” planerat åldrande” för att tvinga kunderna att köpa nytt.

Ett exempel är företaget Epson, som i Frankrike har åtalats för att medvetet förkorta livslängden på sina patroner och skrivare. Enligt åtalet har skrivarna en funktion som efter ett visst antal utskrifter uppmanar användarna att byta bläckpatron, fast det då fortfarande finns 20-40 procent av bläcket kvar.

Ett annat exempel är batterier till elcyklar som verkar vara slut, men enligt en batteriexpert fungerar utmärkt om man nollställer dem. Nollställa batterier kan dock bara en expert kan göra, medan vanliga människor tvingas köpa nya batterier.

Här håller mänskligheten på att sabba klimatet och ta slut på naturresurserna, och så tillverkas samtidigt saker planerade för att gå sönder

Det finns också andra sätt att tvinga konsumenterna att köpa nytt. Produkten kan göras omöjlig att reparera, reservdelar och tillbehör kan utgå och lobbying för nya krav och standarder kan göra nya produkter nödvändiga.

Allt detta gör en ju både rasande och förtvivlad. Här håller mänskligheten på att sabba klimatet och ta slut på naturresurserna, och så tillverkas samtidigt saker planerade för att gå sönder, när det rätta borde vara att satsa på så lång hållbarhet som möjligt!

Vi konsumenter måste se till att oftare fråga efter en produkts livslängd och mindre ofta falla för nya modeller. Och företagen kan i större utsträckning sälja funktioner snarare än produkter, det vill säga hjälpa oss att få något gjort utan att behöva skaffa en särskild grej för ändamålet. Typexemplet här är borrmaskiner, som i genomsnitt lär användas totalt 18 minuter under sin livstid innan de kasseras. Mycket miljövänligare vore det ju med en ”verktygsbank” där man kunde låna en borrmaskin för sina 18 minuters borrande!

Ingela Björck