Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Kommunpolitikerna på Öckerö fegar om brobeslutet, menar insändarskribenten.  Bild: Mia Höglund
Kommunpolitikerna på Öckerö fegar om brobeslutet, menar insändarskribenten. Bild: Mia Höglund

Släpp relingen – ge oss en bro till Öckerö!

Trots att alla fakta ligger på bordet fegar kommunpolitikerna på Öckerö och vill skjuta brobeslutet framför sig till 2035, skriver Lars S, brobyggare.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Med över tre miljoner fordon per år är färjelederna mellan Öckerö kommun och västra Hisingen en av de mest trafikerade i norra Europa. De sex dieseldrivna färjorna förbrukar årligen stora mängder diesel som genererar koldioxid och betydande föroreningar av kväveoxid och partiklar. Driften kostar skattebetalarna 125 miljoner kronor per år.

Enligt Trafikverket är färjedriften samhällsekonomiskt olönsam, kapacitetstaket är uppnått och köerna blir bara längre. Trafikverkets utredning fastslår att en fast förbindelse med broar är den bästa långsiktiga lösningen.

LÄS MER: Hönöfärjans befälhavare: ”Det kommer inte bli någon bro”

Trots att allt fakta ligger på bordet fegar kommunpolitikerna på Öckerö och vill skjuta beslutet framför sig till 2035. Den så kallade ”ökänslan” som bromotståndarna vill bevara blir i stället en otidsenlig önskan om ett lågintensivt filter mot omvärlden. Vi vill sköta oss själva på öarna och de öbor som vill ha en broförbindelse skräms till tystnad – passar det inte så flytta härifrån – och det är precis det som sker!

LÄS MER: Öckerös toppolitiker sluter upp bakom bro-motståndarna

Öckerö kommun kunde vara en fantastisk plats att bo och leva i för de flesta, men i stället är det en kommun under avveckling. Befolkningsökningen är nästintill obefintlig, medelåldern stiger stadigt och barnfamiljerna söker sig till andra kranskommuner. Fiskebåtarna har lämnat hamnen för länge sedan och i de flesta husen på Nordöarna gapar fönstren svarta när sommargästerna rest hem.

Det finns få, om ens några, sakliga argument för att behålla färjetrafiken. Det är hög tid för styrande politikerna på båda sidor om färjelägena att släppa relingen, våga ta sitt ansvar, och besluta om att ersätta dagens färjetrafik med broar så snart som möjligt. En ö är fortsatt en ö oavsett hur man kommer dit!

Lars S, brobyggare

LÄS MER: Låt oss behålla färjorna till Öckerö!

LÄS MER: Bygg ny väg i tunnel till Öckeröbron

LÄS MER: Trafikverket slår fast: Bro till Öckerö det bästa alternativet