Jag kan inte låta bli att bli lite road av alla diskussionerna kring de snabbjärnvägar vi ändå inte ska ha. Alla kommuner längs sträckningarna vill ha en station. Nu senast är det Härryda som vill ha station. Ingen funderar över att tåget inte hinner upp i någon nämnvärd hastighet innan det är dags att bromsa in för nästa station.
LÄS MER:Höghastighetsjärnvägen försenas efter Härrydas vägran
På sätt och vis är diskussionen bra för den visar att snabbtåg inte är en bra idé. Har vi många stationer blir det inga höga farter. Har vi få stationer blir hastigheten på tåget högre. Dock blir restiden för de flesta längre då matartrafiken till och från de få stationerna tar tid. Flygtrafiken mellan Göteborg och Stockholm är ett bra exempel. Tåget tar 3 timmar med några få stopp på vägen. Flyg med anslutningstrafik har svårt att matcha 3 timmar utan stopp på vägen.
LÄS MER:SJ-tågens ”tysta avdelning” har avgått för sista gången
Trafikverket med flera har visat att snabbtågen är en samhällsekonomisk förlust. Det är rimligt att fler orter ska ha järnvägsstationer. Med en utbyggnad och uppdatering av järnväg i 200 km/h standard kan vi säkert göra en samhällsekonomiskt och klimatmässigt lönsam investering i järnvägsinfrastruktur.
Lägg ner diskussionerna om snabbjärnväg och bygg ett järnvägsnät som servar större delar av landet än bara delar av storstäderna.
Bolennarth
LÄS MER:Britt-Marie såg döden komma i expressfart: ”Skräcken efter tågkraschen i Lerum finns kvar”