Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Alla som jobbat med högstadieelever förstår det vansinniga i att straffa någon i en anställningsintervju när de är 25–30 år för vad de gjorde när de var 15 år, menar insändarskribenten. Bild: Stefan Bennhage
Alla som jobbat med högstadieelever förstår det vansinniga i att straffa någon i en anställningsintervju när de är 25–30 år för vad de gjorde när de var 15 år, menar insändarskribenten. Bild: Stefan Bennhage

Skolan avgörande i bekämpandet av brottsligheten

Skolan har en helt avgörande roll i bekämpandet av brottsligheten, skriver Lars Wallgren i en replik.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik

20/10 Skolan är inte lösningen på brottsligheten!

"Maj53" har lite rätt och mycket fel när hon hävdar att skolan inte är lösningen på brottsligheten. Det är rätt att skolan fått uppgifter som den inte kan klara av med befintliga resurser. Det är också rätt att skolan inte ska ha huvudansvaret för elevernas uppfostran, det ansvaret ligger på föräldrarna. Så är det även i lagstiftningen.

Att peka på hur lärarna lämnats i sticket när resurser som speciallärare och kuratorer skurits ner och att skolan måste visa på narkotikan som brottslighetens drivkraft är också korrekt.

Men andra lösningar är långt ifrån rätt. Betyg i uppförande och ordning löser ingenting. De är antingen verkningslösa eller destruktiva. Om de inte har verkan för framtiden blir de just verkningslösa. Har de betydelse för framtiden kan det vara ödesdigert. Alla som jobbat med högstadieelever förstår det vansinniga i att straffa någon i en anställningsintervju när de är 25–30 år för vad de gjorde när de var 15 år. Det är bara destruktivt. Min erfarenhet, med över 40 år på högstadiet, är att en mycket stor majoritet av de som var struliga på högstadiet skärper till sig när de blir äldre.

Alla undersökningar visar att godkänt högstadium och en fullständig examen från gymnasiet är avgörande för hur livet ska bli.

”Maj53” vill ha längre straff, lägre straffålder, omplacering av barn och slopad straffrabatt. Ja du, om du vill ha ett samhälle med trasiga människor, där barn inte har en chans att bättra sig, där man utan att titta på bakomliggande orsaker stämplar barn som mindre värda, ett samhälle som skapar ömsesidigt hat, då har du hittat ett bra recept.

Det finns ingen vetenskap som säger att hårdare straff och omänskliga metoder leder till färre brott. Tvärtom, man får tillbaka det man gör. Skolan har en helt avgörande roll i bekämpandet av brottsligheten. Alla undersökningar visar att godkänt högstadium och en fullständig examen från gymnasiet är avgörande för hur livet ska bli. Men då måste resurser till så att lärarna kan göra det som de är där för, undervisa.

Lars Wallgren