Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Det enda som biter är längre straff, anonyma vittnen, lägre straffålder, beslagtagning av ägodelar och omplacering av barn, menar insändarskribenten. Bild: FREDRIK SANDBERG / TT
Det enda som biter är längre straff, anonyma vittnen, lägre straffålder, beslagtagning av ägodelar och omplacering av barn, menar insändarskribenten. Bild: FREDRIK SANDBERG / TT

Skolan är inte lösningen på brottsligheten!

Vi lärare skulle inte bara undervisa utan samtidigt vara föräldrar till våra elever, och fungera som kuratorer och socialarbetare, skriver ”Maj53”.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Under mina 40 år som lärare på mellanstadiet har jag sett hur politiker mer och mer använt skolan som en universallösning på alla samhällsproblem. Vi lärare skulle inte bara undervisa utan samtidigt vara föräldrar till våra elever, och fungera som kuratorer och socialarbetare. Under 70-talet flyttades uppfostran av barnen från hemmet till skolan. Misslyckades ett barn var det skolan det var fel på och föräldrar kunde anmäla för minsta tillsägelse. Samtidigt urholkades skolans auktoritet effektivt av socialdemokratiska politiker. Läroplanerna blev otroligt luddiga och betyg upp till årskurs 6 blev omdömen som levererade muntligt, så kallade kvartssamtal.

Betyg i ordning och uppförande togs bort och skolan blev kommunal. Olikheterna för eleverna, ur ett resursmässigt perspektiv, blev otroligt stora och tillgången till speciallärare och kuratorer skars ner och togs bort. Läraren stod ensam kvar och skulle, i sin utsatta situation och med sin låga lön, lösa de ökande samhällsproblemen.

På den senaste partiledardebatten fortsätter i huvudsak socialdemokraterna, miljöpartiet och vänstern att tycka att skolan är det bästa sättet att bryta den ökande kriminaliteten – trots experter och forskare som följt brottsligheten och som menar att man inte kan omvända en tioåring, som vill gå brottets bana, med prat om en annan väg, om utbildning, så kallade mjuka åtgärder.

Barnet ser upp till brottslingarna med sina märkeskläder, guldkedjor och dyra bilar.

Barnet ser upp till brottslingarna med sina märkeskläder, guldkedjor och dyra bilar. Det enda som biter är längre straff, anonyma vittnen, lägre straffålder, beslagtagning av ägodelar och omplacering av barn. Dessutom måste straffrabatten bort helt.

Skolan har trots allt en mycket viktig uppgift. De behöver ihärdigt och ofta informera elever från mellanstadiet och uppåt om narkotika och vilka fruktansvärda följder användning av dessa har. Denna information ska nötas in, närvaro ska vara obligatorisk. Är det ingen som köper försvinner ju direkt en stor del av brottsligheten kopplad till narkotika!

Maj53