Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Skippa halvön

Hur hållbar är idén med en halvö i älven? Blir det inte rejält dyrt med pålning och "landfill" ut i strömmen? skriver signaturen Medgöteborgare.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Med bakgrund av svårigheterna som visats vid Skeppsbron med flera älvnära ställen, varför kämpa emot naturen även vid Rosenlund/Masthuggskajen? Det finns ju planer för den existerande marken i området, se till att skapa riktigt bra förtätning där.

Det tänkta hotellet blir ett bra tillskott. Men jag skulle också föreslå, i motsats till halvön, att i stället anlägga en liten vik och därmed ta vattnet närmare staden. Viken/hamnbassängen kan ligga strax väster om Lagerhuset. På så vis får man faktiskt en halvö där Rosenlundskanalen utgör den andra armen. Viken skulle kunna gå som mest 100 meter in från älven. I den kunde en ny hållplats för Älvsnabben anläggas – nära Järntorget – nu när linbanan inte blir av.

Som stor bonus skulle man bevara den långa sikten åt sydväst från Stenpiren, längs älvens krökning. Det var ett lyft när P-arken försvann ur synfältet.

Medgöteborgare