Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Nu hörs även röster från boende i norra skärgården att istället för bro, vill man ha tätare turer med färjorna, skriver insändaren. Bild: Anders Hofgren
Nu hörs även röster från boende i norra skärgården att istället för bro, vill man ha tätare turer med färjorna, skriver insändaren. Bild: Anders Hofgren

Självvalt att bosätta sig på en ö

Nu hörs även röster från boende i norra skärgården att istället för bro, vill man ha tätare turer med färjorna, skriver insändaren.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

I debatten om bro eller inte i Göteborgs norra skärgård, måste man ändå reflektera över att bilfärjorna är avgiftsfria för de som använder dem. Även det faktum att till små öar som exempelvis Hyppeln och Rörö med nästintill inga bilvägar, så fraktar Vägverket de boendes bilar och allt däri fram och tillbaka utan kostnad, medan boende i Göteborgs södra skärgård så vackert får betala Västtrafik för att åka person färja.

LÄS MER: Trafikverket slår fast: Bro till Öckerö det bästa alternativet

Nu hörs även röster från boende i norra skärgården att istället för bro, vill man ha tätare turer med färjorna för att öka tillgängligheten samt minska köer och väntetid, givetvis fortsatt skattefinansierat och utan någon kostnad för den enskilde.

Det är självvalt att bosätta sig på öar, men varför hanteras transporterna på så olika vis?

Undrande

LÄS MER: Öckerö väntar fortfarande på en godtagbar lösning

LÄS MER: Utrotningshotad växt får nytt liv på Rörö och Grötö: ”Ödesfråga”