Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Det räcker inte att hålla koll på förseningar och inställda flyg, man måste även hålla koll på SAS förhandlingsschema med de fackliga parterna i tre länder för att veta om man ska komma fram, skriver signaturen Olle. Bild: Henrik Montgomery

Shanghaiade av SAS

Att bli ”Shanghaiad” har efter den senaste i raden av SAS pilotstrejker fått en modern innebörd, skriver signaturen Olle.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Själva förhandlingarna med piloterna är kanske klara men inte SAS hantering av effekterna för passagerarna. 12 timmar innan bokad avgång från Shanghai sände SAS ett sms och konstaterar att flyget är inställt. I samma sms påstår man också att man arbetar intensivt på att boka om till ett annat flyg. Det har de nu hållit på med 14 dagar och fortsatt har vi inte hört något. Övergivna i Shanghai. Att bli ”Shanghaiad” har därmed fått en modern innebörd.

SAS har en tradition av årliga strejker. Det räcker inte att hålla koll på förseningar och inställda flyg, man måste även hålla koll på SAS förhandlingsschema med de fackliga parterna i tre länder för att veta om man ska komma fram.

Nu inleds en ny förhandling med kabinpersonalen. Riskerna med SAS och förhandsbokning är betydande. Betalt tar SAS även för ej utförda tjänster. Undrar om det ingår i företagets nya affärsidé för att öka lönsamheten?

Olle