Själva förhandlingarna med piloterna är kanske klara men inte SAS hantering av effekterna för passagerarna. 12 timmar innan bokad avgång från Shanghai sände SAS ett sms och konstaterar att flyget är inställt. I samma sms påstår man också att man arbetar intensivt på att boka om till ett annat flyg. Det har de nu hållit på med 14 dagar och fortsatt har vi inte hört något. Övergivna i Shanghai. Att bli ”Shanghaiad” har därmed fått en modern innebörd.
SAS har en tradition av årliga strejker. Det räcker inte att hålla koll på förseningar och inställda flyg, man måste även hålla koll på SAS förhandlingsschema med de fackliga parterna i tre länder för att veta om man ska komma fram.
Nu inleds en ny förhandling med kabinpersonalen. Riskerna med SAS och förhandsbokning är betydande. Betalt tar SAS även för ej utförda tjänster. Undrar om det ingår i företagets nya affärsidé för att öka lönsamheten?
Olle
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.