Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Från förvaltningen i Göteborg får vi lärare höra att vi ska arbeta för att eleverna ska bli klara med sin svenska för invandrare så snabbt som möjligt, skriver insändarna.  Bild: PER WAHLBERG
Från förvaltningen i Göteborg får vi lärare höra att vi ska arbeta för att eleverna ska bli klara med sin svenska för invandrare så snabbt som möjligt, skriver insändarna. Bild: PER WAHLBERG

SFI har orimliga förutsättningar

Eleverna kämpar men vi kan inte erbjuda dem det som de enligt läroplan och kursplaner har rätt till, skriver ”Arga och frustrerade SFI-lärare”.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Politiker från vänster till höger betonar ofta vikten av att behärska det svenska språket för en lyckad integration. Ofta lyfts också problemet med att invandrares kunskaper i det svenska språket är bristfälliga nu senast i artikeln ”S och D kräver språktest för förskolepersonal” (GP 12/2).

Som utbildade lärare i svenska som andraspråk kan vi inte annat än att hålla med om språkets betydelse för att kunna bli en del av det svenska samhället. Men vi vet också att språkinlärning tar tid, ser olika ut för olika individer och kräver god undervisning.

Det sista saknas i dag i Göteborg. Kommunen upphandlar den mesta av sin vuxenutbildning från olika aktörer och i den senaste upphandlingen 2018 utgick man från pris och inte kvalitet.

Samtidigt som vi får sämre förutsättningar att skapa god undervisning för eleverna ska de klara kunskapskraven på kortare tid.

Detta har det senaste året resulterat i en mindre budget vilket har gjort att undervisningstiden för lärarna på vår arbetsplats har ökat med sex timmar i veckan. Det gör att tiden för att planera lektioner, rättning, samtal med elever med mera har minskat lika mycket, vilket såklart påverkar undervisningens kvalitet. Det ska tilläggas att vi inte har något läromedel utan förväntas skapa det själva. Klasserna är stora med 35–40 elever, vilket gör det mycket svårt att hinna tillgodose varje individs kunskapsnivå; i nuläget är det nästintill omöjligt.

Från förvaltningen i Göteborg får vi lärare höra att vi ska arbeta för att eleverna ska bli klara med sin svenska för invandrare så snabbt som möjligt. Med andra ord: samtidigt som vi får sämre förutsättningar att skapa god undervisning för eleverna ska de klara kunskapskraven på kortare tid.

Vi lärare kan inte lösa detta. Dagligen träffar vi elever som har en önskan om att starta ett nytt liv här i Sverige. Eleverna kämpar men vi kan inte erbjuda dem det som de enligt läroplan och kursplaner har rätt till. Runt oss blir kollegor sjukskrivna och säger upp sig.

Det är nog nu! Utbildning och integration måste få kosta pengar!

Arga och frustrerade SFI-lärare

LÄS MER: Komvuxlärarna slår larm: ”Hela verksamheten monteras ned”

LÄS MER: Resultatstyrd SFI-peng utreds

LÄS MER: Göteborg måste se över kvalitén på SFI-undervisning