Se älven som en resurs

Venedig har ett synnerligen välfungerande båtburet system med relativt små färjor , smarta pontonhållplatser och två mans besättning. Det är bara att resa dit och se och lära, skriver Gisela Andrén.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS

Göteborg är en sjöfartsstad. Den kom till för att transportera varor och människor på vattenvägar. Ändå verkar man se Göta älv som ett hinder för kommunikation, inte som en resurs. Vi skall ta oss över och under; på broar, tunnlar och en eventuell linbana.

För persontransporter med eller utan cykel borde färjor kunna fungera ypperligt.

Venedig har ett synnerligen välfungerande båtburet system med relativt små färjor , smarta pontonhållplatser och två mans besättning. Det är bara att resa dit och se och lära. Ett liknande system på Göta älv skulle sannolikt kosta en bråkdel av en linbana och dessutom vara mycket flexibelt. Trafiknämnden vill se och utreda alternativ till linbanan. Detta är ett.

ANNONS

Gisela Andrén

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS