Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Inte heller biogas är en silver bullet, med andra ord. Men en väl så god länk i den kedja som faktiskt skulle kunna dra runt omställningsutmaningen, menar insändarskribenten. Bild: Claudio Bresciani/TT
Inte heller biogas är en silver bullet, med andra ord. Men en väl så god länk i den kedja som faktiskt skulle kunna dra runt omställningsutmaningen, menar insändarskribenten. Bild: Claudio Bresciani/TT

Samverkan mellan olika drivmedel är vägen framåt

Att svepa med hela handen och enhetligt döma ut biodrivmedel är ingen konstruktiv väg framåt, skriver Joel Karlberg i en replik.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik

14/1 Vätgas bättre än biobränslen

4/1 Stoppa fejklösningen med biobränslen

Det är lätt att få intrycket av insändarna att allt insatsmaterial till biobränslen kommer från stora kalhyggen som minskar biologisk mångfald och kolinlagring, samtidigt som utsläppen i förbränningsledet äter upp hela den påstådda klimatvinsten. Så är förstås inte fallet.

Biobränslen – liksom många andra lösningar – kan förstås utgöra så kallade ”fejklösningar”, men det beror till stor grad på var systemgränsen dras. Varje produkts påverkan behöver i så stor mån som möjligt räkna in alla alternativa kostnader och utsläpp. Sanningen är nämligen att det i dagsläget inte finns någon silver bullet för en hållbar omställning, hur uppslukade vi än må vara av en tyst och ”emissionsfri” elbil. Ser vi lite längre än hur långt avgasröret sträcker sig ser vi snabbt att ett flertal olika lösningar behöver köras parallellt. Vi måste därför samverka snarare än att diskutera olika förnybara alternativ som exkluderande motsatser.

Vätgas lyfts som ett bättre, mer framtidsorienterat alternativ. Och visst är det spännande, tänk om det kan bli en storskalig lösning? Det verkar ju luta lite åt det hållet – om 15–20 år, vill säga. Till denna potentiella silver bullet måste vi nämligen kroka an utmaningar kring uppskalning av förnybar elproduktion, elnätskapacitet, lagring och infrastruktur, för att nämna något.

Att svepa med hela handen och enhetligt döma ut biodrivmedel är ingen konstruktiv väg framåt. Biogas till exempel, är ett utmärkt drivmedel producerat från lokala restströmmar som matavfall, gödsel och slam, har redan väl utbyggd infrastruktur och är ekonomiskt konkurrenskraftigt till de fossila alternativen. Det klassas förvisso som biodrivmedel och har en nationell produktionspotential på 10–15 TWh, i relation till transportsektorns nuvarande förbrukning på närmare 90 TWh. Inte heller biogas är en silver bullet, med andra ord. Men en väl så god länk i den kedja som faktiskt skulle kunna dra runt omställningsutmaningen.

Joel Karlberg, Biogas Väst

LÄS MER: Stöd till bilägare för byte till biobränsle