Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Jessica Gow/TT
Bild: Jessica Gow/TT

Fria ord: Samtal med Telia som att bli slungad tillbaka 50 år

Jag förväntas vara utan ett fungerande mobilabonnemang i upp till en vecka för att Telia inte kan rätta det fel som de gjort, skriver insändaren.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Vi lät oss övertalas att flytta över alla våra abonnemang till Telia. Detta var ett stort misstag skulle det visa sig, och jag vill nu varna andra. Att prata med Telia är som att bli slungad tillbaka 50 år till en statlig myndighet!

Problem: Mitt mobilabonnemang har flyttats över till Telia. Det stora problemet uppstod när det magiska datumet för mobilflytten inträdde. Den som nu försöker ringa mig får besked att "telefonnumret har upphört". Till att börja med fick jag ingen orderbekräftelse, vilket visade sig bero på att någon registrerat fel mejladress. I annat fall hade jag kunnat upptäcka det fel Telias gjort.

Telia har gjort ett fel när de gav mig ett nytt telefonnummer. Det var inte beställt. Eftersom Telia gjort ett fel, kan man som kund anta att Telia omgående rättar till sitt fel. Speciellt som ingen kan ringa till mig, jag kan inte beställa något på nätet eftersom mitt telefonnummer "inte existerar" osv. osv.

Att använda det tillfälliga, det vill säga felaktiga, numret fungerar inte eftersom det kommer att upphöra om några dagar, när mina beställningar skall levereras.

Dessutom har jag ingen registrerad felanmälan, inget ärendenummer och framför allt inget besked om när jag får tillbaka mitt telefonnummer.

Enligt Telias kundtjänst kan detta fel rättas till först om några dagar, i alla fall "senast fredag". Jag förväntas vara utan ett fungerande mobilabonnemang i upp till en vecka för att Telia inte kan rätta det fel som de gjort. Jag har varit i kontakt med Telias Kundtjänst två gånger, och får till svar att "en annan avdelning" har hand om detta. Det verkar vara täta skott mellan dessa avdelningar. Pratar man inte med varandra på Telia? Det är väl ett bolag för kommunikation? Använda nätet? Mejla varandra? Ringa en "annan avdelning"? Allt för kunden? ”Du är viktig för oss”?

Kära (?) Telia, vad sysslar ni med?

Paula H Lovell, förtvivlad kund hos Telia