Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Robin Aron
Bild: Robin Aron

Så tänker vi kring p-platserna

Vi tar små steg, medvetna om bilens betydelse för många av våra hyresgäster, för deras vardag och liv, skriver Katrin Amgarth, tf pressansvarig Framtidenkoncernen.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik till Börje Qvarfordt, 21/1

Göteborg är mitt i en stor förändringsprocess. Fler bostäder behövs och vi ställer om mot ett mer hållbart samhälle. En omställning som inte sker med automatik. Man behöver fatta beslut och genomföra en förflyttning. Vi tar dock små steg, medvetna om bilens betydelse för många av våra hyresgäster, för deras vardag och liv.

Av cirka 40 000 p-platser har vi i dag cirka 3 000 med tillståndsparkering. De flesta är kopplade till nyproducerade hus. Börje Qvarfordt rubricerar sin insändare med att vi skulle införa ett slags p-lotteri. Svaret på det är att vi inte minskar antal p-platser när vi på befintliga parkeringsplatser inför tillståndsparkering. Samma antal platser, men en flexibilitet att installera el-laddningsstolpar och möjliggöra platser för bilpool till hyresgäster som vill ha tillgång till bil utan att behöva äga en egen. Omställningen kommer att få ta tid, vi arbetar för att göra vårt bästa både för hyresgäster och miljön.

När vi bygger nya hus följer vi, som vi alltid har gjort, stadens norm för parkeringsplatser. När det gäller prissättning tänker vi att man betalar för vad man får. Om man väljer att transportera sig med cykel eller kollektivtrafik ska man inte behöva vara med och betala för grannars parkering i nya parkeringshus. Det tycker vi är rättvist.

Katrin Amgarth

tf pressansvarig Framtidenkoncernen