Replik
Vi på Transportstyrelsen ansvarar för att ta ut trängselskatt på uppdrag av Skatteverket. Hur skatten ska tas ut är i sin tur fastställt i lagen om trängselskatt. Där framgår att vi ska ta alla passager som skett under en viss månad och sammanställa dem i ett skattebeslut som skickas ut månaden efter. Om det då är så att du bara kört en enstaka passage blir det lågt belopp. De flesta skattebeslut som vi fattar ligger på betydligt högre belopp.
Vår hantering är i dag mycket kostnadseffektiv och också avier med ett så lågt belopp som 9 kronor ger intäkter. Den sammanlagda kostnaden per beskattad passage ligger i dag under 2 kronor. Kostnaden för att trycka, kuvertera och skicka ut en pappersavi ligger i dag på strax under 2,50 kronor. Dessutom skickas i dag mer än hälften av alla aviseringar elektroniskt vilket ger lägre kostnader.
Torbjörn Bülow, Enhetschef, Fordonsinformation Transportstyrelsen
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.