Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
De flesta skattebeslut som vi fattar ligger på betydligt högre belopp än 9 kronor, skriver Torbjörn Bülow. Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT
De flesta skattebeslut som vi fattar ligger på betydligt högre belopp än 9 kronor, skriver Torbjörn Bülow. Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Så mycket kostar nio kronor

Vår hantering är i dag mycket kostnadseffektiv och också avier med ett så lågt belopp som 9 kronor ger intäkter, skriver Torbjörn Bülow, Transportstyrelsen, i en replik.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik

4/6 Vad kostar nio kronor?

Vi på Transportstyrelsen ansvarar för att ta ut trängselskatt på uppdrag av Skatteverket. Hur skatten ska tas ut är i sin tur fastställt i lagen om trängselskatt. Där framgår att vi ska ta alla passager som skett under en viss månad och sammanställa dem i ett skattebeslut som skickas ut månaden efter. Om det då är så att du bara kört en enstaka passage blir det lågt belopp. De flesta skattebeslut som vi fattar ligger på betydligt högre belopp.

Vår hantering är i dag mycket kostnadseffektiv och också avier med ett så lågt belopp som 9 kronor ger intäkter. Den sammanlagda kostnaden per beskattad passage ligger i dag under 2 kronor. Kostnaden för att trycka, kuvertera och skicka ut en pappersavi ligger i dag på strax under 2,50 kronor. Dessutom skickas i dag mer än hälften av alla aviseringar elektroniskt vilket ger lägre kostnader.

Torbjörn Bülow, Enhetschef, Fordonsinformation Transportstyrelsen