Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Erik Svensson

Så kan vi rena haven

Det reningssystem jag funderar på innebär att en extra stor volym sjövatten sugs in i fartyget, där en del passerar motorernas kylmantlar på vanligt sätt, skriver Bertil Burström.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Vårt överflödssamhälle har vårdslöst och länge nog kontaminerat världshaven med plastbitar och annat skräp som skadar fiskar och valar. Funderar därför på ett sätt att åtminstone grovrensa världens hav. Då jag inte hört talas om mitt reningsalternativ som man kan kalla bypassmetoden, förmodar jag att det ännu inte kommit till användning.

Min idé baseras på insikter från när jag en gång var motorman på ett stort lastfartyg. Konstaterade då att fartygens väldiga dieselmotorer behövde massor av havsvatten för att kyla bort farlig överskottsvärme.

Det reningssystem jag funderar på innebär att en extra stor volym sjövatten sugs in i fartyget, där en del passerar motorernas kylmantlar på vanligt sätt. Detta och övrigt vattenintag sätts sedan i snabb rotation i cykloner eller koniska separatorer, som töms automatiskt när tillräcklig skräpvolym har ansamlats. Om man kan installera ett sådant system i de sextio tusen fartyg som befolkar världshaven och ökar sjövattenintaget så långt det är ekonomiskt rimligt, så kommer oerhörda mängder vatten att renas effektivt. Anläggningskostnaden för denna bypassmetod blir måttlig liksom driftskostnaden, då mycket redan finns installerat på fartygen.

Naturligtvis är detta ingen quick fix, men ett ordentligt bidrag på vägen mot renare hav på vår jord.

För att få någon hum om realismen kan man göra en grov jämförelse. Om samtliga fartygs inloppsrör skulle sammanslås, skulle de forma en 10 kilometer bred öppning med en meters höjd. Detta enorma gap skulle ständigt fara fram över haven med en fart på en halv mil i timmen. Naturligtvis skulle det ta åtskilliga år innan havens ofantliga volymer är något så när renade. Men vattnet skulle faktiskt bli renare så småningom med denna enkla och tillförlitliga metod.

Bertil Burström