Den som får gynekologiska besvär ska söka hos sin vårdcentral för att få en remiss till specialistvård, men för insändarskribenten gick det inte som förväntat.
Den som får gynekologiska besvär ska söka hos sin vårdcentral för att få en remiss till specialistvård, men för insändarskribenten gick det inte som förväntat. Bild: PONTUS LUNDAHL / TT

Så här illa kan det fungera när du behöver gynekologisk hjälp

Jag vet att många utför fantastiskt arbete på vårdcentralen, men här verkar det både handla om systemfel kring organisation och bristande kunskap, skriver ”En patient”.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS

3/9 Vi behöver fler gynmottagningar

Jag håller med Anita Hagstad och vill skicka med ett patientperspektiv på hur illa det kan fungera, något som jag tror att många inte är medvetna om.

Den som får gynekologiska besvär ska söka hos sin vårdcentral för att få en remiss till specialistvård. När jag själv sökte på vårdcentralen för besvär som jag uppfattade behövde behandlas av specialist inom gynekologi fick jag efter en tid av andra undersökningar, i och för sig också relevanta men inte någon gynundersökning, veta att läkaren inte kunde skicka remiss till gynekolog utan att först göra en egen gynundersökning men att det inte fanns tid på länge för att göra en sådan. När jag sa att jag av symptomen trodde att det behövde undersökas snart sa vårdcentralens läkare ”det kan nog kännas så”.

ANNONS

LÄS MER:Fysioterapi det enda som bevisat hjälper vid vestibulit

Hanteringen på vårdcentralen gjorde att förloppet försenades med veckor, hade jag inte tagit saken i egna händer hade det blivit fördröjning med månader.

Jag satte mig och sökte fram en privat gynekolog med avtal. Där var både bemötande och kunnandet helt annorlunda. Tyvärr bekräftades min misstanke om allvaret i situationen och remiss gick iväg till Sahlgrenska. Inom en månad var jag opererad och kompletterande behandling påbörjades strax därefter. Även här möttes jag med respekt och fint bemötande och känner en stor tacksamhet till personalen.

Hanteringen på vårdcentralen gjorde att förloppet försenades med veckor, hade jag inte tagit saken i egna händer hade det blivit fördröjning med månader. Vad det kunde ha inneburit för prognos orkar jag inte tänka på, det är tillräckligt allvarligt ändå. Men jag är glad att jag själv anade att jag behövde få hjälp snabbare än vårdcentralen kunde hjälpa mig med och jag önskar att andra slipper att drabbas av något liknande.

Jag vet att många utför fantastiskt arbete på vårdcentralen, men här verkar det både handla om systemfel kring organisation och bristande kunskap.

En patient

LÄS MER:Vanliga läkemedlet för kvinnor helt slut – tills nästa vår

LÄS MER:Gynekolog anmäls – felbehandlade i flera år

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS