Så blir vi av med elsparkcyklarna

Mitt förslag är att Transportstyrelsen följer sina egna regler och klassar dem som moped klass II istället för som cykel, skriver Nils Essle.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS

Replik

till Nina Bergström Reinikka 15/7

En debattör krävde att elsparkcyklarna borde förbjudas och argumenterar tydligt för detta. Det kommer inte att ske, av flera skäl. Ett av dem är att det vore högst osannolikt att man skulle våga ta ett så drastiskt steg när flera multinationella företag investerat stora summor redan. Sådan djärvhet har vi aldrig sett hos våra styrande.

Mitt förslag är istället att Transportstyrelsen följer sina egna regler och klassar dem som moped klass II istället för som cykel. Den minnesgode erinrar sig säkert vad som hände i september 1978 då mopeder plötsligt skulle framföras med hjälm. Mopederna försvann som genom ett trollslag (ja, nästan) och endast de som verkligen behövde dem fortsatte. Alla leklystna ungdomar tröttnade. Etersom det är mest den kategorin som härjar fram på gångbanorna idag vore det nog det enklaste sättet att återerövra det offentliga rummet åt fotgängarna. Passa då också på att göra samma sak med elcyklarna.

ANNONS

Nils Essle

ANNONS