Klockan 08.00 prick ringde jag min vårdcentral i Sannegården i förhoppning om att få hjälp med en uppblossande allergi i form av bland annat svullna och igenmurade ögon. En telefonsvarare meddelade att jag blir uppringd senare, vilket skedde 9.25.
1. Är det möjligt att få en akuttid hos läkare? ”Nej, alla tider är fullbokade i dag”!
2. Kan jag boka en tid i morgon? ”Nej, det går inte att boka en läkare i förväg”!
3. Mina mediciner som apoteket rekommenderat mig hjälper inte alls. ”Då får du experimentera själv med andra mediciner”!
4. Vad rekommenderar du mig annars? ”Ladda upp vår app så kan du boka en läkare on-line”!
5. Jag betackar mig för detta, jag tilllhör en äldre generation och klarar det inte! ”Försök att ringa oss igen i morgon klockan 08.00!”
Har inte tanken varit att vårdcentralerna ska avlasta sjukhusens akutmottagning när det gäller lättare åkommor?
Nu har jag listat mig på en annan vårdcentral närmare mitt boende, det kan aldrig bli sämre.
Allergipatient
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.