Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Bild: Jonas Ekströmer/TT

Repetition är kunskapens moder

I svenska skolan är ”kritiskt tänkande” och ”ifrågasättande” modeord. Varken lärare eller elever förstår innebörden, skriver signaturen Elisabet.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik till Lisbeth Candow, 14/12

Tack för ditt inlägg! Exakt så är det. I svenska skolan är ”kritiskt tänkande” och ”ifrågasättande” modeord. Varken lärare eller elever förstår innebörden och lektioner och prov är bara en soppa blandade med elever som sitter och fipplar med smartphones och spel på skolornas datorer i smyg.

De barn och ungdomar som lärt sig något har vuxna som kämpar för att barnet ska göra läxor och förstå vad de läser. Lär dem att ”repetition är kunskapens moder”. Får barnet att inte ge upp, och ge dem ”true grit”. Begränsa skärmtiden till en halvtimma om dagen. Tvinga föräldrar och barn att läsa ”Skärmhjärnan” av Anders Hansen i hopp om att de ska förstå vad skärmar gör med oss. Jag ser att apokalypsen närmar sig.

Elisabet

också 40-talist