Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Bild: Terje Pedersen

Rädda nattågen till Norrland

SJ resonerar bakvänt. Att människor inte reser med förbindelser med få avgångar eller där byten är omständliga betyder inte att behovet inte finns, skriver signaturen Eric.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

I dagarna Publicerade SVT artikeln “Nattågen från Göteborg till Norrland läggs ner” (2020-02-10). Efter massiv kritik gick SJ ut med att de nu skall överväga att behålla nattågen mellan Göteborg och Jämtland men då endast vissa resor under högsäsong. Resor från Göteborg till över Norrland kommer dock försvinna helt som det ser ut just nu.

Att nattågen försvinner från Göteborg innebär att hela Västsverige skärs av från järnvägsnätet till landets nordligare delar.

Tågbolagen hänvisar till att det inte är ekonomiskt lönsamt att driva linjerna, men att enbart med ekonomisk lönsamhet som argument kunna nedrusta Sveriges mest klimatneutrala transportsystem är absurt och strider mot regeringens klimatmål (ett klimatneutralt Sverige till år 2050). I denna fråga är sprickan mellan den politiska inriktningen och resultatet av politiska handlingar tydlig.

Sverige behöver rusta upp kollektivtrafiken på lång sikt och för att detta skall vara möjligt krävs investeringar som i ett kortare perspektiv är olönsamma.

Bolagens resonemang leder till att kollektivtrafiken gradvis försämras till den punkt att den är helt obrukbar.

Människor kan inte anpassa sig till att resa mer kollektivt om kollektivtrafiken inte fungerar. Att människor inte reser med förbindelser med få avgångar eller där byten är omständliga betyder inte att behovet inte finns. Resultatet blir att människor i stället tvingas välja andra färdmedel som bil eller flyg. När detta sker hävdar tåg/ bussbolag att det inte finns någon efterfrågan och att det vore olönsamt att bygga ut trafiken på sträckan.

Bolagens resonemang leder till att kollektivtrafiken gradvis försämras till den punkt att den är helt obrukbar. Tåg/ bussbolag som på grund av kortsiktiga kostnader nedmonterar kollektivtrafiken genom detta resonemang omöjliggör ett ökat kollektivt resande, överbelastar vägnätet och leder till kraftigt ökade utsläpp. Planeringen av kollektivtrafiken måste ersättas med ett mer ansvarstagande förhållningssätt, både för riksintressen, resenärerna och Sveriges klimatmål.

Eric