Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Den kommunala skolan har mer eller mindre frivilligt tvingats anpassa sig till en verklighet där konkurrensen om eleverna tar tid och resurser i anspråk, skriver insändaren. Bild: Stefan Bennhage
Den kommunala skolan har mer eller mindre frivilligt tvingats anpassa sig till en verklighet där konkurrensen om eleverna tar tid och resurser i anspråk, skriver insändaren. Bild: Stefan Bennhage

Pudelns kärna är inte att göra läraren till den vuxne i rummet

Sverige måste åter förstatliga skolan och upphöra med att förse riskkapitalbolag med skattemedel, skriver Jane Mattsson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Ett lands främsta tillgång är eller borde vara en välutbildad och upplyst befolkning. De senaste decennierna har vi tyvärr sett en utveckling i skolan med sämre studieresultat, betygsinflation, okoncentrerade elever och, säkerligen en följd av detta, svårigheter att rekrytera ambitiösa studenter till lärarutbildningarna.

Efter mer än 40 år i läraryrket har jag på plats kunnat uppleva utvecklingen och också engagerats i skoldebatten. 70- och delvis 80-talet präglades av idéer där man utgår från elevens eget ansvar och lust till lärande. De flesta av oss stod dock kvar i katedern och gav eleverna läxor.

90-talet innebar att marknaden gjorde sitt intåg i svensk skola. Friskolor startades, många med alternativa pedagogiker som grund, och rätten att fritt välja skola blev honnörsord. Många av de idéburna skolorna kom att köpas upp av större koncerner som såg stora vinstmöjligheter i elevpengen. Eleverna lockades med att få egen dator, undervisningsfria dagar, måltidskort till restaurang, med mera. Eleverna och föräldrarna blev kunder. Skolans uppgift blev och är fortfarande att hålla kunderna nöjda.

Den kommunala skolan har mer eller mindre frivilligt tvingats anpassa sig till en verklighet där konkurrensen om eleverna tar tid och resurser i anspråk. Jag har själv stått på Svenska Mässan för att ”sälja in” den egna gymnasieskolan. Försöken att efterlikna marknaden har också inneburit en okritisk efterapning av densamma.

Förslag om mer katederundervisning, att läraren ska vara”den vuxne i rummet”, fler disciplinära åtgärder mot elever som stör kan säkert beaktas i skoldebatten men kommer inte åt pudelns kärna.

Sverige måste åter förstatliga skolan och upphöra med att förse riskkapitalbolag med skattemedel som istället kan användas till att ha färre elever i klasserna, utökad specialundervisning, anställning av fler lärare och attraktiva löner till dessa. Så kan vi åter ha en möjlighet att få en skola värd att vara stolt över!

Jane Mattsson

LÄS MER: Hur gör jag för att inte svika min tonårings förtroende?

LÄS MER: Kristersson: Här jobbar man och talar svenska