Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Janerik Henriksson/TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Postnord anpassar sig till nya tider

De förändringar Postnord gör är anpassningar till en ny verklighet och styrs av hur våra tjänster används av avsändare och mottagare, skriver Thomas Jansson, Postnord.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

till Henrik Scheutz 4/7

Svenskarna är ett av världens mest digitala folk, något som bland annat tar sig uttryck i att det skickas färre och färre brev medan de e-handlade paketen blir fler och fler. De förändringar Postnord gör är anpassningar till en ny verklighet och styrs av hur våra tjänster används av avsändare och mottagare. Undersökningar som Post- och telestyrelsen gjort visar till exempel att få svenskar har behov av att skicka och ta emot post varje dag.

Fortfarande finns omkring 22 000 brevlådor att posta sina brev i över hela landet. Då färre brev postas är det inte längre hållbart att köra en extra runda för att tömma lådorna och därför samordnas tömningen med brevbärarnas utdelningsrundor.

Under de snart fyrahundra år som postväsendet har funnits i Sverige har verksamheten hela tiden anpassats till de förutsättningar som gäller vid varje tidpunkt. Postnord fortsätter i den traditionen för att fortsätta vara ett relevant företag som levererar post och paket i hela landet.

Thomas Jansson

tf distributionsområdeschef Postnord