Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Göteborgs stad vill öka det hållbara resandet och Delsjöns pendelparkering har tyvärr visat sig ha en motsatt effekt, skriver trafikkontoret i en replik. Bild: Privat
Göteborgs stad vill öka det hållbara resandet och Delsjöns pendelparkering har tyvärr visat sig ha en motsatt effekt, skriver trafikkontoret i en replik. Bild: Privat

P-avgift kan få fler att ta buss ända hemifrån

Göteborgs stad vill öka det hållbara resandet och Delsjöns pendelparkering har tyvärr visat sig ha en motsatt effekt, skriver Jonas Lidén, trafikreglerare parkering, trafikkontoret Göteborgs Stad, i en replik.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik

23/10 Dålig lösning med dyr och öde pendelparkering

P-avgiften som sedan i september tas ut på pendelparkeringen vid Delsjömotet är ett pilotförsök från Göteborgs Stads och Mölndals stads sida som går ut på att öka tillgängligheten och servicegraden på pendelparkeringen och kommer att utvärderas nästa höst.

Planeringen av detta påbörjades redan innan coronapandemin bröt ut och vi ser nu förstås effekten av att fler arbetar hemifrån och att det därför finns lediga platser vid Delsjömotet. Men innan pandemin fick denna pendelparkering absolut flest klagomål om för få platser, samtidigt som inga nya platser planerades längre ut från Göteborg och Mölndal i trafiksystemet längs riksväg 40.

Göteborgs stad vill öka det hållbara resandet och Delsjöns pendelparkering har tyvärr visat sig ha en motsatt effekt. Därför vill vi stimulera pendlare och andra att ta bussen hela vägen hemifrån, om man kan. Undersökningar visar att många som parkerar vid Delsjömotet kan åka kollektivt hemifrån men väljer bilen av bekvämlighetsskäl. Göteborgs stad har ett politiskt beslutat miljöprogram och för att nå målen måste antalet körda mil med bil minska med 25 procent till år 2030.

Genom att ta ut en avgift på denna normalt så fulla pendelparkeringen vill Göteborgs stad och Mölndals stad påverka resenären att ställa bilen hemma, samåka från en parkering längre ut, eller påbörja kollektivtrafikresan närmare hemmet. Samtidigt frigörs platser på pendelparkeringen för dem som måste ta bilen.

Till sist: ditt förslag, Jenny, om att bygga fler pendelparkeringar vid till exempel Mölnlyckemotet, det tycker vi låter mycket bra!

Jonas Lidén, trafikreglerare parkering, trafikkontoret Göteborgs Stad

LÄS MER: Här är Göteborgs billigaste parkeringar – kartläggning av p-platser

LÄS MER: Så ska Volvo få anställda att ta vagnen till jobbet