Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Även om det finns vinnare i systemet så finns det också stora förlorare, menar insändarskribenten. Bild: Jenny Ingemarsson
Även om det finns vinnare i systemet så finns det också stora förlorare, menar insändarskribenten. Bild: Jenny Ingemarsson

Oseriöst av Västtrafik och regionen

Hur kan regionen motivera denna enorma kostnadshöjning och varför slår man sönder Göteborgsregionen, undrar Fredrik Olsson, apropå Västtrafiks nya zoner.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

I dessa tider har många företag det svårt, och det är en kamp att få verksamheter att gå runt. Staten har sjösatt ett antal stödpaket för att hjälpa till, men mitt i krisen lanserar nu Västra Götalandsregionen kraftiga försämringar för företag och boende i Göteborgsregionen. Kollektivtrafiken skall förenklas och hela regionen delas in i tre zoner, och även om det finns vinnare i systemet så finns det också stora förlorare.

Härryda kommun är en stark näringslivskommun med en mycket god tillväxt och med flest nya arbetstillfällen i regionen under de senaste fem åren. Näringslivet är beroende av effektiva transporter och fler vill resa mer effektivt, skapa mindre trängsel och vara en del av ett mer hållbart samhälle. En enkelresa från Mölnlyckemotet till Korsvägen med buss tar mindre än tio minuter och kostar idag 55 kronor. I det nya prissystemet kostar samma resa 25 procent mer och hela 100 procent mer än att resa från Öckerö, Partille eller Mölndal till Göteborg.

Enklare och tydligare kanske, men enormt mycket dyrare för en del.

Under ett antal år arbetade Västtrafik med ett nytt biljettsystem. Dagens system är svårt att förstå och kräver en hel del kunskap för att kunna checka in och, använda plus och T och andra spännande bokstäver. Ett antal miljoner är nedlagda i att försöka hitta ett mer rättvist system som baseras på färdsträcka. Hela det projektet är nu nedlagt och istället lanseras de tre zonerna. Enklare och tydligare kanske, men enormt mycket dyrare för en del.

Hur kan regionen motivera denna enorma kostnadshöjning och varför slår man sönder Göteborgsregionen? Hur motiverar regionen att Mölnlycke kommer att kosta dubbelt så mycket som en betydligt längre resa från Öckerö?

Fredrik Olsson, näringslivschef Härryda kommun

LÄS MER: Pensionärer får större rörlighet med Västtrafiks nya zonsystem