Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Fria ord: Ordet är inkompetens

Barn och unga vuxna kan möjligen anklagas för att vara naiva, men inte beslutsfattare och andra ledare, skriver insändaren.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Då har det hänt igen, “vi har varit naiva” är förklaringen på osäkra it-system som hackats. Barn och unga vuxna kan möjligen anklagas för att vara naiva, men inte beslutsfattare och andra ledare inom näringsliv, myndigheter mm. Där är detta rätta ordet inkompetens eller i värsta fall arrogans.

Inkompetens kan hanteras, oftast räcker det att använda den som finns i organisationen alternativt inhandla den. Och var försiktig med kompetensväxling och föryngring till förmån för “driftiga personer som kan ha många bollar I luften och gillar att jobba i agila team”.

En viktig kompetens är att kunna definiera vad “fungera” betyder vid upphandling och driftsättning av it-system. Med tillgång till sådan kompetens slipper man förklara “jag vill poängtera att sidan fungerar men ibland står det och snurrar”. Med kompetens vet man att “man aldrig vet hur det blir förrän man väl släpper på ” inte stämmer. Detta vet man tämligen väl, det finns kompetens, tekniker, metoder och verktyg för detta.

Så mitt råd är – lyssna på dina kompetenta medarbetare trots att de har jobbiga synpunkter som tar tid och kostar pengar. I din nästa workshop, se till att de kommer till tals, lyssna och agera. Inse att moln, appar, kundfokus och andra buzzwords inte ersätter beprövad kompetens utan i bästa fall bara kompletterar. Och ni med kompetens, ge inte upp, försätt kämpa, var nyfikna, lär och sprid kunskap och visdom på ett konstruktiv sätt.

Thomas Bichler