Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Bild: Staffan Löwstedt / SvD / TT

Onödig och dyr cykelbana?

Behöver Rosengatan verkligen en cykelbana? Pengarna skulle göra mer nytta om en cykelbana byggdes på nordöstra sidan av Linnégatan i stället, skriver Nils Essle.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Sedan några veckor bygger man cykelbana på Rosengatan i Linnéstaden. "Vi bygger cykelbanor för ett grönare Göteborg" står det på en skylt. Man beräknas vara färdiga i november 2019. Åtgärden får som konsekvens att ett antal parkeringsplatser för boendeparkering försvinner. Blir Göteborg grönare av det? Själva har vi inte behov av boendeparkering, men känner med dem som nu blir av med sin.

Vi bor på Linnéplatsen och har god utsikt över Rosengatan från vårt köksfönster. Det är inte påtagligt många cyklar som rör sig upp- och nedför Rosengatan och behovet av cykelbana förefaller minst sagt överdrivet.

Vad kostnaden för detta äventyr hamnar på vet jag inte, men det är uppenbart att en grävmaskin och två mannar, dag ut och dag in, från augusti till november, kostar en hel del. I ett Göteborg präglat av besparingar på välfärdsområden. Varför försöker man inte lösa avsaknaden av cykelbana på nordöstra sidan av Linnégatan i stället? Är det bara för att avskräcka medborgare från att ha bil?

Nils Essle