Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Att höja biljettpriserna leder endast till att ett plan flyger samma sträcka fast med ett par tomma stolar, menar insändarskribenten. Bild: Håkon Mosvold Larsen
Att höja biljettpriserna leder endast till att ett plan flyger samma sträcka fast med ett par tomma stolar, menar insändarskribenten. Bild: Håkon Mosvold Larsen

Omställning kostar

Om kunderna efterfrågar mer hållbart flyg och eldrivna bilar kommer företagen självklart sträva efter att ställa om till detta för att behålla eller till och med utöka sitt kundunderlag, skriver Lukas i en replik.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik

18/6 Höj priset på flygbiljetter

Det finns redan idag teknologi som möjliggör eldrivet passagerarflyg för kortare distanser motsvarande vårt inrikesflyg. Tyvärr kommer flygbolagen inte ha råd att investera i sådana plan så länge som staten tar varje tillfälle i akt att beskatta flygresandet in absurdum. Att dessutom höja biljettpriserna leder endast till att ett plan flyger samma sträcka fast med ett par tomma stolar. Det blir knappast någon positiv miljöeffekt utav det. Tvärtom minskar marginalerna och flygbolagen får ännu svårare att ställa om till en mer hållbar teknik.

Tvärtemot kommunistisk planekonomi styrs företag i den kapitalistiska delen av världen av efterfrågan. Om kunderna efterfrågar mer hållbart flyg, eldrivna bilar, etcetera, kommer företagen självklart sträva efter att ställa om till detta för att behålla eller till och med utöka sitt kundunderlag. Dock måste man vara nykter och inse att teknikutveckling kräver finansiering. För varje extra krona som tas ut i skatt från flygbolagen och för varje kund som väljer bort en flygresa på grund av höjda biljettpriser skjuts omställning till miljövänligt flyg allt längre in i framtiden.

Lukas