Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Niklas Maupoix

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Olika metoder bäst

Vandaliseringen av hållplatserna är ett stort problem och vi använder oss av olika åtgärder vid reparationer, skriver Henrik Kjellberg, Västtrafik.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik, till H-son, 6/5

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Precis som du skriver är vandaliseringen av våra hållplatser ett stort problem som varje år kostar Västtrafik stora summor. Tillsammans med Västfastigheter, som förvaltar många av våra hållplatser, jobbar vi kontinuerligt med att följa upp skadegörelse på vår utrustning och vidtar olika åtgärder. De åtgärder som vi använder oss av är till exempel att byta glaset till en perforerad plåt eller plast, att vi under en period inte sätter in några nya glas och i absolut värsta fall tar vi bort utrustningen.

Vi vet att våra kunder upplever transparenta väderskydd som tryggare och då är det till exempel lämpligt att montera glas i kurerna.

De olika material vi använder har alla sina för- och nackdelar. När det gäller plast och plåt står materialen inte emot klotter lika bra, samtidigt som priset är avsevärt mycket högre än för glas. Plåt innebär precis som du skriver också att resenärer blir mindre synliga för förare. Det är också viktigt att bibehålla upplevelsen av trygghet. Vi vet att våra kunder upplever transparenta väderskydd som tryggare och då är det till exempel lämpligt att montera glas i kurerna. Vi gör därför en avvägning från fall till fall vilket material som lämpar sig bäst.

Vi uppskattar också ditt förslag om närvarogivare i kurerna. Faktum är att vi redan håller på att utföra tester med sådana och hittills har resultaten varit goda. Men huruvida de faktiskt kommer att börja användas och när det skulle bli vet vi inte i dagsläget.

Henrik Kjellberg

Västtrafik