Ja, nu har Göteborgs stad gjort det igen. Infört en ny ”skatt” – men denna gång drabbar den bara vissa.
Jag pratar om pendelparkeringen vid Delsjömotet. Den 14 september förra året, mitt under pandemin, så skulle man köra igång ett pilotprojekt med utvärdering efter ett år där man skulle ta betalt för alla som parkerade vid Delsjömotet. Ingen annanstans, bara där.
Förklaringen var att om fler väljer att hoppa på bussen närmare hemmet, blir det lika många som åker i kollektivtrafiken men färre bilresor och mindre trängsel vid Delsjön.
Det har inte bara blivit betydligt dyrare att pendla från Mölnlycke och Landvetter med Västtrafiks nya zonindelning, är man dum nog och kör till Delsjön så får man betala via parkeringen i stället. Alltså pest eller kolera.
LÄS MER:P-avgift kan få fler att ta buss ända hemifrån
Resultatet ett år senare blev förstås att det stod färre bilar på parkeringen. Och pilotprojektet fortsätter eftersom utvärderingen kommer att dröja till åtminstone nästa höst, på grund av pandemin.
Frågan är om man har förstått att det står färre bilar där just på grund av att fler har suttit hemma under de senaste 18 månaderna? Och var det någon i allmänheten som trodde att något som generar pengar till Göteborgs stad skulle tas bort!?
Hoppas att dessa pengar som kommer enbart från denna pendelparkering går till något vettigt som tydligen behövs, kanske fler parkeringsplatser eller rent av ett tvåvånings parkeringshus?
Pendlaren
LÄS MER:Deltidspendlare tvingar fram nya biljetter
LÄS MER:Ge mig högre parkeringsböter!