Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Göteborgs nya spårvagn, M33. Bild: Stefan Berg
Göteborgs nya spårvagn, M33. Bild: Stefan Berg

Nya spårvagnarna ett stort lyft

Även om de gamla vagnarna är omtyckta trotjänare brister de i tillgänglighet för resenärer och arbetsmiljö för våra förare, skriver Henrik Kjellberg på Västtrafik i en replik.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik

5/11 Äldsta spårvagnarna bra

Precis som du nämner har den nya spårvagnsmodellen många fina fördelar, som bättre utrymmen för barnvagnar och rullstolar till exempel. Den är också mer tillgänglighetsanpassad, så fler har möjlighet att resa med oss.

Orsaken till att det finns många platser med fyra säten har att göra med att vagnen har låggolv och rörliga så kallade boggier. Det gör att hjulhusen måste byggas in i interiören samtidigt som vagnen ska erbjuda hög kapacitet och bra gångegenskaper. För att utnyttja områdena över boggierna på ett effektivt sätt så blir resultatet fler platser där man sitter mitt emot varandra, då hjulhusen döljs bakom dessa sittplatser.

I takt med att de nya vagnarna tas i trafik kommer vi att börja fasa ut de äldsta vagnarna. Även om de är omtyckta trotjänare brister de i tillgänglighet för resenärer och arbetsmiljö för våra förare.

Vi tror att de nya vagnarna kommer bli ett stort lyft vår spårvagnstrafik och att de kan vara med oss i många år framöver.

Henrik Kjellberg, Västtrafik

LÄS MER: Här tar göteborgarna första turen med nya spårvagnen M33

LÄS MER: Spårvagnsföraren Charlotte kan inte jobba efter mötet med knivmannen