Replik
21/11 Den rullande pesten som måste förbjudas
Elsparkcyklarnas inmarsch väcker starka känslor i Göteborg. Är de ett välkommet redskap för mikromobilitet? Som gör resor med kollektivtrafiken smidigare genom att lösa den sista sträckan fram till dörren? Eller är de en onödig leksak som skräpar ner? Som belastar klimatet, ökar olyckor och får fler att sluta med småpromenader?
Putte Pedal argumenterar för det sistnämnda.
Miljöpartiet tog initiativ redan sommaren 2019 för att styra upp elsparkcyklarna. Det ledde till att staden snabbt slöt frivilliga överenskommelser med el-sparkcykel-leverantörerna. Men de har varit ett trubbigt redskap. Därför välkomnar vi att det från den 1 april kommer krävas årsvisa tillstånd. Det ger oss i Göteborg helt nya möjligheter att ställa faktiska krav som kan begränsa antalet, styra var de parkeras, reglera via geofencing hur snabbt de får köra och hur felparkerade cyklar ska hanteras.
Dessutom utreder Transportstyrelsen lagstiftning på nationell nivå om uthyrning av elsparkcyklar och liknande fordon. Ett förslag beräknas komma i vår.
De som använder elsparkcyklarna utsätts ibland själva för svåra skador, ofta för att de inte följer de regler som gäller, det vill vi förhindra.
Det är självklart inte acceptabelt att elsparkcyklarna utgör ett hinder för de göteborgare som går och cyklar i stan. Personer med funktionsnedsättning ska kunna ta sig fram säkert och inte riskera att skadas. De som använder elsparkcyklarna utsätts ibland själva för svåra skador, ofta för att de inte följer de regler som gäller, det vill vi förhindra. Samtidigt vill vi gynna ny teknik och innovativa lösningar som skapar fossilfria transporter och gör kollektivt resande mer attraktivt. Men då är givetvis förutsättningen att elsparkcyklarna inte är skadliga för miljön.
I Trafiknämnden har vi hittills lyckats skapa en bred samsyn politiskt för hur göteborgarna ska kunna få bästa möjliga nytta av elsparkcyklarna, i samspel med trafikkontorets sakkompetens. Det hoppas jag på även denna gång.
Karin Pleijel (MP), 2:e vice ordförande i trafiknämnden