Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Bild: Bild Stefan Berg

Nya cykelbanor behövs i Linné

Rosengatan ingår i ett önskat cykelvägnät som Göteborgs stad har pekat ut och håller på att successivt bygga ut, skriver Malin Månsson, trafikkontoret.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik till Nils Essle, 18/9

Behövs cykelbanorna som nu byggs längs Rosengatan, vad kostar bygget och kommer det att innebära att p-platser för boendeparkering försvinner? frågar Nils Essle.

Rosengatan ingår i ett önskat cykelvägnät som Göteborgs stad har pekat ut och håller på att successivt bygga ut. Det handlar om både helt nya och korta saknade länkar för att knyta ihop befintligt cykelvägnät till en helhet.

I Linnéstaden ser Staden att Vegagatan och Linnégatan är viktiga cykelstråk och att Rosengatan knyter ihop dessa. Vegagatan har i dagsläget inga separata cykelbanor men fartbulor för att öka cyklisternas säkerhet. Vegagatan är ett stråk där vi rätt ofta får önskemål om cykelbanor vilket vi också ser ett behov av. Det pågående bygget av enkelriktade cykelbanor de drygt 200 meterna längs Rosengatan har en budget på 3,6 miljoner kronor och beräknas vara färdigt före årsskiftet, under förutsättning att vinterkylan inte slår till dessförinnan. Cykelbanorna innebär inte att några p-platser för boendeparkering försvinner.

Malin Månsson

trafikplanerare, trafikkontoret Göteborgs stad