Planeringen för den nya stambanan mellan Göteborg och Borås bör avbrytas. Det blir för dyrt, det tar för lång tid att bygga, ger för få resande som den planeras, och blir ett förlustprojekt i stället för att kunna självfinansieras.
Skanskas förslag med en äkta höghastighetsbana på bro som följer Rv 40 i stället för en bana på mark i bergen är 15 miljarder kronor billigare och blir färdigt tidigare, 2030 i stället för 2037. Det ger inga barriärer i terrängen och underhållskostnaden blir bara en tredjedel. Behov av yta och klimatbelastning blir också mindre.
LÄS MER:Eneroth tveksam till lånefinansiering av järnväg
Tvärtemot vad som lovades i Sverigeförhandlingen planeras ingen centralstation i Borås. Reseunderlaget på den nya stambanan minskar drastiskt genom tidsförlusten av att ta sig dit med kollektivtrafik.
Arkitekt Sten Jonsson har gjort ett förslag i två plan i centralstationens läge, där man lätt kan byta till alla andra järnvägar in till Borås och även växla in från dem. Det skulle öppna för att skapa byggrätter för två miljarder kronor som ska dras från kostnaden på tio miljarder kronor. Trafikverkets ocentrala förslag går på 13 miljarder kronor inklusive en tre kilometers högbro över Viskan och stickspåret till Borås.
Mölnlycke och Bollebygd bör få stationer efter den nya stambanan, vilket de förlorat i Trafikverkets senaste förslag. Planen för sträckan Almedal-Mölndal bör ersättas med en tunnel som Dennispaketet föreslog 1992. Med också motorvägen lagd i tunnel kunde den trånga dalgången mellan Göteborg och Mölndal bli en grön boulevard i stället för ett trafikinferno.
Hans Sternlycke
LÄS MER:Höghastighetsjärnvägen försenas efter Härrydas vägran