Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Göteborgs Stad

Ni skulle ha läst innantill

Politikerna i Trafiknämnden förfäras nu över den kraftiga kostnadsökningen för linbaneprojektet och beklagar sig över att man inte fått rätt underlag tidigare. Hade man läst och förstått sin egen Åtgärdsvalsstudie från 2016 så hade man redan då insett att siffran 1,1 miljarder kronor inte skulle räcka, skriver Henrik Nordhammar.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

I Åtgärdsvalsstudie står tydligt beskrivet att det är en tidig kostnadsuppskattning och att kostnader för markinlösen, kringliggande byggnader och en mer avancerad estetisk utformning av torn och stationsbyggnader ej ingår. Bara de två sista posterna anges i Trafikkontorets tjänsteutlåtande från 25/3 till 710 miljoner kronor.

Så i stället för att fokusera på att få en mer korrekt kostnadsuppskattning så har man under tre års tid ägnat sig åt allt möjligt annat såsom fullständiga detaljplaneändringar och en designtävling som resulterade i en omöjlig och dyr tornkonstruktion, vilket påpekades för Trafikkontoret av undertecknad för ett år sedan.

Linbanan är en orimligt dyr, ineffektiv och miljömässigt dålig lösning på ett transportproblem och även om Göteborg fick den gratis från EU eller staten så är den inte motiverad. "Gratispengar" är också våra skattepengar som man bör vara lika aktsam om.

En annan post som tycks kommit bort i debatten är den beräknade årliga driftskostnaden på 120 miljoner kronor. Denna utgift som motsvarar 330 000 kronor/dag blir vi inte av med även om investeringsfinansieringen på något sätt skulle lösa sig.

Henrik Nordhammar

skeppsbyggare