Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Ansvariga politiker i Göteborg kan planera för den nya kollektivtrafiken med minskad biltrafik, skriver insändaren. Bild: Stefan Bennhage
Ansvariga politiker i Göteborg kan planera för den nya kollektivtrafiken med minskad biltrafik, skriver insändaren. Bild: Stefan Bennhage

Nästan alla kommer att åka kollektivt i framtiden!

Den nya kollektivtrafiken kan ersätta en stor del av personbilstrafiken och kraftigt minska trafiken på gator och vägar, skriver Kenneth Palmestål.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik

15/5 Ingen kommer att åka kollektivt i framtiden!

Karl-Henrik Malmqvist har både rätt och fel i sin insändare om självkörande bilar.

Rätt: De självkörande bilarna för privat användning riskerar att korka igen gatorna då alla, även de utan körkort, kan åka egen bil till lågt pris. Bilarna kommer även att köra runt för att hitta en ledig p-plats och ibland får köra lång väg för att parkera.

Fel: Självkörande elbilar som transporterar från dörr till dörr kommer att skapa en ny kollektivtrafik – så kallade robottaxi för upp till 7 passagerare. Eftersom resorna delas med flera kan priset bli lågt, troligen i nivå med nuvarande kollektivtrafik. Detta även utan subventioner med skattemedel, vilket öppnar för att privata företag ska kunna driva det.

Den nya kollektivtrafiken kan ersätta en stor del av personbilstrafiken och kraftigt minska trafiken på gator och vägar. Att kunna resa dörr till dörr i stället för parkering-till-parkering, helt smittsäkert i egen bekväm hytt, blir som att åka limousin till och från jobbet till lägre pris än i den egna bilen.

Det är därför ansvariga politiker i Göteborg kan planera för den nya kollektivtrafiken med minskad biltrafik samt färre parkeringsplatser, både centralt och vid alla bostäder. Det är även nödvändigt att stödja forskning och utveckling av den nya kollektivtrafiken så att den kan bidra till en fossilfri mobilitet.

Den här framtiden är nära nu. Flera företag i USA och Kina kör redan robottaxi helt utan förare och större lanseringar är planerade inom ett par år.

Kenneth Palmestål, ingenjör och hållbarhetsinnovatör

LÄS MER: Storbritannien ska tillåta självkörande bilar

LÄS MER: Volvo Cars och DiDi Autonomous Driving satsar på självkörande taxibilar

LÄS MER: Så lever vi 2050 när vi nått klimatmålen i Parisavtalet

LÄS MER: Tesla: Självkörande bil tio gånger så säker