Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Stefan Bennhage

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Närhälsan i ett nötskal

Det är inte så konstigt att det är så svårt att få boka tid hos en läkare, skriver signaturen "Kund" hos Närhälsan.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Alla monner drar, är det något som heter. Här kommer ett tips till vårdcentraler för att korta väntetider:

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Jag ringer min VC för att boka tid. De ringer upp och jag berättar mitt ärende. Får till svar att de bara kan skriva in en sak för tidbokning hos läkare, jag får ta det viktigaste.

Väl hos läkare, som i vanlig ordning är stressad och försenad, framför jag mitt ärende. Påtalar också mitt andra problem. Får till svar att då jag inte nämnt detta då jag bokade tid kan man inte/ hinner inte göra något åt det. Blir rekommenderad att boka ny tid!

Inte konstigt att det är svårt att komma fram till en läkare. I stället för att ge mig 2-3 minuter extra och lyssna till vad jag har att säga när jag ändå har turen att få en läkartid måste hela proceduren upprepas:

Jag ringer vårdcentralen, väntar på att få prata med en sköterska som ska leta fram en tid, kommer till VC, skriver in mig, väntar 20 minuter på läkare som innan mitt besök ska ta fram min journal och förhoppningsvis titta lite i den, får tre minuter hos en stressad läkare.

Inte konstigt att vården fungerar som den gör.

"Kund" hos Närhälsan