Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

 Bild: Tilo Stengel
Bild: Tilo Stengel

Mest repriser på operan

Är det att undra på att Göteborgsoperan tappar abonnenter? Den kreativitet som fanns förr saknas helt numera, nu skall det krälas omkring på golvet i alla dansföreställningar, skriver Hans-Erich Christenson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Göteborgsoperans vd Christina Björklund säger i GP 1/7 att man tappar abonnenter, och förklaringen är lika enkel som banal. Jag har varit abonnent sedan starten för 25 år sedan och tycker att man kan ana en dekadens i operans utbud, dessutom ger man repriser på repriser: om man läser årets programkatalog så är det nypremiär av Carmen, Tosca och Figaros Bröllop som numera verkar tillhöra standardverken, och man sätter upp La Bohème och Cosi van tutte för vilken gång i ordningen vete gudarna.

Och danskompaniet är samma sak. Nypremiärer av Autodance & Solo echo och Stoic, och den enda dansföreställningen på mitt lördagsabonnemang är Virus/Love, och man lägger de andra två premiärerna, Beyond och 3d, på fredagar, och ingen av dem ingår i lördagsabonnemanget utan där lägger man reprisen av Carmen med Katarina Giotas som inte var bra då heller.

Man hade hoppats att Katrin Hall skulle förnya repertoaren, men icke sa Nicke, man uppför danser med musik som knappt kan kallas för musik, man behöver ju hörselskydd för att stå ut med det oväsen som högtalarna för ut i salongen.

Är det att undra på att man tappar abonnenter? Den kreativitet som fanns förr saknas helt numera, nu skall det krälas omkring på golvet i alla dansföreställningar.

Vi får väl hoppas att den nya konstnärliga ledaren för drama och musikal kommer med lite nya idéer för vad som skall visas, och att vi återigen kan få dansföreställningar med levande orkester, samt inte ständigt dessa uppdelade kvällar utan några helaftonsföreställningar.

Hans-Erich Christenson