Systemet för att ladda sin bil med el är betydligt krångligar än det borde vara, tycker insändarskribenten.
Systemet för att ladda sin bil med el är betydligt krångligar än det borde vara, tycker insändarskribenten. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Mer än varannan gång har app-strul gjort att jag inte kunnat ladda bilen!

Mer än varannan gång jag varit på resa och försökt tanka bilen med el så har det misslyckats, skriver insändarskribenten.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS

Hur många appar behöver du för att tanka bränsle till din bensin- eller dieselbil? Nej, just det. Noll. Inga. Ditt plastkort duger bra.

Så är det inte för den som vill tanka el.

Jag har åtta eller nio appar för elbil i min telefon. Samtliga kräver att jag ska logga in med lösenord. Högst något eller några av dessa lösenord minns jag.

Sedan är det funktionen. Den är det så där med. I helgen var jag på besök i en mellanstor ort i Sverige. Jag hittade två olika elstolpar. Den ena krävde att jag skulle identifiera stolpen med dess kod. Något som stolpen givetvis saknade. Den andra krävde samma sak och när jag matade in den kod som stod på den hittade den en annan stolpe 30 mil därifrån. Ridå.

ANNONS

Om nu elleverantörerna faktiskt vill tjäna pengar på sin elleverans kan de börja med att skapa ett enkelt och användarvänligt system:

Mer än varannan gång jag varit på resa och försökt tanka bilen med el så har det misslyckats. Hur många misslyckade bensintankningar har du drabbats av de senaste tio åren? Troligen inte många. Det enda du behöver säkerställa är att ditt kort inte är spärrat.

Om nu elleverantörerna faktiskt vill tjäna pengar på sin elleverans kan de börja med att skapa ett enkelt och användarvänligt system.

Acceptera kontokort rakt av. Inga appar.

Hur svårt kan det vara?

En som försöker göra rätt för klimatet

LÄS MER:Laddhybrid eller elbil – hur ska man tänka?

LÄS MER:Här är Sveriges billigaste bil

LÄS MER:Snart kör alla i Norge elbil

ANNONS