Serviceföretaget SAS har under många år inte klarat av att leverera robust service till kunder på grund av strejker och andra problem. Dessutom har SAS som företag inte klarat av att leverera vinster till ägarna utan har istället kostat ägarna stora finansiella förstärkningar.
Nu är det piloterna som strejkar och skapar stora problem för kunderna. Men i grunden är det företagsledningens fel att SAS inte fungerar som ett serviceföretag, de har inte skapat förutsättningar för att en av nyckelgrupperna i företaget, piloterna, har villkor som de är nöjda med. Regionen Skandinavien borde ha ett bra flygbolag för att kunna erbjuda robusta resetjänster men SAS klarar inte av det.
Det finns många flygbolag i Europa som tycker det är trevligt att hjälpa resenärer och dessutom är fungerande företag, resenärer bör boka resor med dessa flygbolag. Därför finns det många skäl till att SAS kan läggas ner som företag, låt SAS gå i konkurs så snart som möjligt.
Ingemar Johansson
LÄS MER:SAS ansöker om finansiell rekonstruktion i USA