Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

En förskoletsunami som slår hårt mot en hel generation i maxtaxans och kommunaliseringens vindar, skriver insändaren. Bild: Larsen, Håkon Mosvold

Lagstifta för en likvärdig förskola

Vill man nå god kvalitet och utveckling inom förskolan måste det skjutas till pengar och lagstiftas där det tydligt står hur många barn det ska vara per pedagog, skriver Birgitta C.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Enligt Skolverket år 2019 bestod den genomsnittliga barngruppen av 15,0 barn. Som erfaren förskollärare hade jag jublat om jag hade så få barn i varje grupp! Efter maxtaxan införande 2001, indikerar allt på motsatt utveckling. I realiteten så går de flesta 3–5-åringar i grupper på 22–27 barn, samt 1–3-åringar i grupper på 14–20 barn. Skolverket verkar föra en statistik och fakta, som ingen på förskolan känner igen sig i, och som politiker lutar sig mot, när viktiga beslut tas.

En förskoletsunami som slår hårt mot en hel generation i maxtaxans och kommunaliseringens vindar. Där precis alla förlorar rätten till lärande och engagerade lärare! Med ständigt sämre intäkter, besparingar och tuffa förutsättningar blir kontentan att erfarna pedagoger slutar och ingen vill utbilda sig och arbeta i förskolan.

Statistik kan slå så oerhört fel och skapa ett stort utopiskt gigantiskt glapp mellan er som styr och hur vi pedagoger och barnen har det varje dag! Vill man nå god kvalitet och utveckling inom förskolan måste det skjutas till pengar och lagstiftas där det tydligt står hur många barn det ska vara per pedagog samt lagstiftning enligt Skolverkets riktlinjer annars kommer det aldrig bli någon likvärdig undervisning och god utbildning, för våra allra yngsta barn i hela Sverige.

Birgitta C