Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: PONTUS LUNDAHL / TT

Laga efter läge

Bristen på legitimerade lärare kommer att vara stor under lång tid. Därför måste man göra det bästa av situationen. Var rädd om de många duktiga lärarvikarier som finns, de kommer att behövas i framtiden, skriver Anders Wessman.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Då var det dags igen. Artikelserie om skolans problem med ej behöriga lärare innehållande en beskrivning av oss obehöriga som kan liknas vid något som katten släpat in. Representanter för de fackliga organisationerna är upprörda och framför en möjlighet att stänga skolor med för lågt antal behöriga lärare. Resultatet skulle bli ännu större klasser i kvarstående skolor och det tror jag ingen eftersträvar. Kanske dags att se verkligheten och bli lite mer rationell.

Jag har också en önskan om 100 procent behöriga lärare inom skolan men faktum kvarstår att Skolverket har prognostiserat att det år 2031 kommer att saknas 80 000 lärare i Sverige.

Höj i stället kompetensen genom en koncentrerad utbildning innan skolstart.

Problemet är således inget övergående och man måste i stället göra det bästa av situationen. Kanske börja med att se en person som vill göra en samhällsinsats inom skolan som en tillgång i stället för ett problem, även om man nu inte har en formell lärarutbildning. Var rädd om de många duktiga lärarvikarier som finns, de kommer att behövas i framtiden.

Höj i stället kompetensen genom en koncentrerad utbildning innan skolstart. Två veckor med till exempel grundläggande pedagogik, förberedelse föräldrakommunikation, lektionsplanering och läraradministration skulle innebära bättre förutsättningar för en lärarvikarie vid skolstart. Skolan löser inga problem genom att tycka synd om sig själv. Fokusera på möjligheter är ett bättre alternativ.

Anders Wessman

lärarvikarie