Buss ska bli bättre på att attrahera resenärer, Västtrafik
Buss ska bli bättre på att attrahera resenärer, Västtrafik Bild: Per Landén

Lösningen vid Handels är mest trafiksäker

Självklart borde de boende på Lilla Bergsgatan ha fått information redan innan bygget av busshållplatsen på gatan startade. Vi ber insändarskribenten och andra berörda om ursäkt för denna miss, skriver Trafikverket och Göteborg Stad.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS
|

18/6 Skulle beställa en container – det blev en busshållplats!

Den 1 oktober stängs Sprängkullsgatan för buss- och biltrafik till och från Allén/Parkgatan. Orsaken är att projekt Västlänken utvidgar arbetsområdet för bygget av station Haga. Under cirka två års tid kommer trafiken att hänvisas till andra gator i området.

En gata som tyvärr kommer att få mer trafik är Lilla Bergsgatan, bakom Handelshögskolan, där insändarskribenten bor. Här kommer bussar in mot city att köra, liksom övrig trafik som ska vidare på Vasagatan öster om Haga Kyrkogata. Som en följd av detta byggs det nu en busshållplats på Lilla Bergsgatan. Hållplatsläget och den valda trafiklösningen är som helhet det mest trafiksäkra alternativet för cyklister, fotgängare och kollektivtrafikresenärer. Detta alternativ innebär också minst störningar i trafiken.

ANNONS

Självklart borde de boende på Lilla Bergsgatan ha fått information redan innan bygget av busshållplatsen på gatan startade.

Byggnationen av Handelshögskolans nya hus och Västlänkens uppgång innebär att schaktmassor kommer att transporteras ut via Vasagatan. Framför Handels kommer därför endast den norra sidan av Vasagatan att vara öppen för trafik, men i båda riktningarna. De biltrafikanter som ska från Sprängkullsgatan till Parkgatan kommer efter Vasagatan att vägledas norrut på Haga Kyrkogata och via en ny förbindelse framför Smyrnakyrkan ut på Parkgatan. Skulle vi även leda in bussarna på de här sträckorna skulle det bli större störningar i trafiken och minskad framkomlighet för kollektivtrafiken. Det skulle också bli en trafikfarligare lösning med bussar som korsar Vasagatan i höjd med Haga Kyrkogata. Därför har vi valt att låta bussarna gå via Lilla Bergsgatan istället.

Senare i sommar kommer boende och verksamheter i området att få ett utskick med samlad information om hur de påverkas av höstens byggnationer och förändringar i trafiken. Men självklart borde de boende på Lilla Bergsgatan ha fått information redan innan bygget av busshållplatsen på gatan startade. Vi ber insändarskribenten och andra berörda om ursäkt för denna miss.

Karin Malmquist, delprojektledare för delprojekt Haga, Trafikverket

Sanna Isaksson, delprogramledare Haga, Göteborgs Stad

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS