Med de problem vi har med en pågående pandemi är det viktigt att vi kan få korrekt och uppdaterad information. Västtrafik har utkristalliserat sig som ett företag som inte tar sitt ansvar för samhällets bästa, utan verkar bara tänka på sin egen plånbok.
Den 16 mars gick Folkhälsomyndigheten ut med med nya rekommendationer om att personer över 70 år bör undvika folksamlingar som kan uppstå i kollektivtrafiken. En rekommendation som sedan även har inkluderat andra personer i riskgrupper. Det är då med stor förvåning som man dagen efter kan se Västtrafik gå ut med publiceringar på internet och email till sina kunder med budskapet att "i nuläget finns det inga rekommendationer om att undvika kollektivtrafiken".
Den som väntar på korrekt och ärlig information från Västtrafik väntar tydligen förgäves.
Hur kan de göra ett sådant massutskick dagen efter som Folkhälsomyndigheten har utfärdat just en sådan rekommendation? Otur i arbetet antog jag och väntade på en rättelse, då jag själv har uppmärksammat Västtrafik om att en sådan rekommendation finns. Men den som väntar på korrekt och ärlig information från Västtrafik väntar tydligen förgäves.
Det är dags att ta samhällsansvar nu. Skicka ut en ursäkt och rättelse för den felaktiga informationen genom samma kanaler som användes. Sluta att använda omskrivningen "det finns just nu inga allmänna rekommendationer om att undvika kollektivtrafiken" som bara försöker kringgå det faktum att det finns en avrådan för riskgrupperna att ta kollektivtrafiken, utan försöker återigen förmedla budskapet att det inte finns någon avrådan.
Slutligen, lös in riskgruppernas periodkort från och med 16 mars. När det gäller internationella resor så har det tidigare varit regel att lösa in biljetter som inte används på grund av myndigheters avrådan. Uppför er nu som ett företag som tar lite samhällsansvar och sänd en tydlig signal till riskgrupperna att nu löser vi in era biljetter för ni bör inte resa med oss för närvarande.
Mikael Wahlgren