Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
 Bild: Lasse Edwartz
Bild: Lasse Edwartz

Låt kunskapsnivån avgöra klassen

Årets nobelpristagare i ekonomi har studerat skolor i Indien, där elever efter genomgångna tester placerats i grupper efter sin kunskapsnivå. Denna ”snilleblixt” har resulterat i att skolresultaten förbättrats väsentligt. Det borde vi lära av, skriver Charlotte Gärde.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Här kommer ett konstruktivt förslag på att lösa den oro vissa har över att nyanlända elever påverkar betygsstatistiken negativt.

Med nuvarande gällande system placeras nyanlända, utrikesfödda elever i en vanlig klass som motsvarar deras ålder och inte deras grundkunskaper.

Det måste vara en självklarhet att nivån på undervisningen ska anpassas efter elevens förkunskaper och inte efter hur gammal hen är. Om de nyanlända får en chans att börja från grunden kan de avancera allteftersom de når kunskapsmålen. Resultaten blir då mer rättvisa och de kan konkurrera på lika villkor med övriga klasskamrater.

Årets nobelpristagare i ekonomi har studerat skolor i Indien, där elever efter genomgångna tester placerats i grupper efter sin kunskapsnivå. Denna ”snilleblixt” har resulterat i att skolresultaten förbättrats väsentligt.

Charlotte Gärde