Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Pedagogen Utbildningsvetenskapliga fakulteten Göteborg Bild: Per Wahlberg

Läraryrkets status måste höjas

Läraryrket för mig är ett kall, låt det bli så för fler, skriver signaturen Eva.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Bara sex av tio lärarstudenter är kvar när grundprogrammet är avslutat efter sex terminer, läser jag i GP nyligen, och tänker på att efter sex terminer var jag färdigutbildad Textillärare 1992. Vad är skillnaden då och nu?

1989 kom jag in på lärarhögskolan i Göteborg för att läsa till textillärare. Utbildningen var hett eftertraktad och man var tvungen att ha en termin sömnad och en termin vävning på gymnasienivå utöver den vanliga gymnasieutbildningen. I dag räcker det mig veterligen med slöjdbetyget från grundskolan.

Vi hade heltidsstudier, så att jobba samtidigt som många gör i dag var fullständigt uteslutet. Vi hade också mycket praktik tidigt i utbildningen så att man märkte om man tyckte det var kul att undervisa och vi hade bara något enstaka avhopp.

Alla mina klasskompisar var passionerat intresserade av allt som hade med textila tekniker att göra, men det verkar inte vara fallet i dag

Alla mina klasskompisar var passionerat intresserade av allt som hade med textila tekniker att göra, men det verkar inte vara fallet i dag när man bara behöver ha betyget E i det ämne man vill undervisa i. Det säger sig självt att intresset för ämnet då inte är särskilt stort och inte motivationen heller.

Vi utbildades också bara i ett ämne där fyra terminer var ämneskunskaper och två terminer med metodik och pedagogik. När jag jämför mina ämneskunskaper gentemot de nya textillärarna är skillnaden enorm.

Det verkar således vara dags att återgå till det gamla systemet och effektivisera utbildningen så att man klarar av den på tre år och höj intagningskraven med krav på höga gymnasiebetyg i det ämne som man vill undervisa i. Då blir det mer attraktivt att söka och det skulle också höja statusen på yrket.

Läraryrket för mig är ett kall, låt det bli så för fler!

Eva

legitimerad textillärare